Joseph Kessels

Je kunt niet slim zijn tegen je zin

Je kunt niet slim zijn tegen je zin

Een pleidooi voor autonomie, tegen de verdrukking in

De druk op jongeren en volwassenen om zich te blijven ontwikkelen neemt toe. Technologische innovaties versnellen terwijl de maatschappelijke context en de economische realiteit het leven steeds ingewikkelder maken. De speelruimte voor leren en professionaliseren lijkt zelfs kleiner te worden.

  • Organisaties stellen steeds hogere eisen aan de competenties van medewerkers. De krapte op de arbeidsmarkt lijkt nog de enige rem op de opwaartse kwalificatie-druk.
  • Autonomie is nodig om zich te kunnen ontwikkelen en groeien, maar centrale sturing, directe instructie, en permanent assessment vormen ernstige beperkingen van de ruimte voor leren.
  • De behoefte om deel uit te maken van een gemeenschap van gelijkgestemden, daarin samen te werken en zich in te zetten voor betekenisvolle doelen is diep-menselijk. Maar in de manier waarop we het werk organiseren staan vooral de individuele prestatiedoelen centraal, waarbij aanpassing belangrijker lijkt dan zelf invloed uitoefenen.

De L&D-professional zal een weg moeten vinden in die wereld van tegenstrijdige bewegingen.

Waar sta jij?

Over Prof. Dr. Joseph W.M. Kessels

Joseph Kessels is auteur op het gebied van opleiden, leren en ontwikkelen van mensen in de context van hun werk.
Tot zijn pensionering was hij als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Twente en aan de Open Universiteit. Hij startte zijn academische loopbaan in 1995 als hoogleraar bedrijfsopleidingen aan de Universiteit Leiden. Een aantal jaren vervulde hij de functie van Dean van TSM Business School.
Tot 2010 maakte hij deel uit van Kessels & Smit, The Learning Company dat vanaf de oprichting in 1977 uitgroeide tot een internationaal advies- en onderzoeksbureau.
De Nederlandse Vereniging van HRD-professionals (NVO2) verleende hem in 1996 de eerste Opleidingsonderscheiding. Van de Twentse studenten kreeg hij in 2000 de Universitaire Onderwijsprijs en werd in 2015 opnieuw gekozen tot de meest inspirerende docent Onderwijskunde.


Terug naar het overzicht